Gå til hovedinnhold Gå til søk

Shmil

Kunde: Søndre Helgeland Miljøverk IKS

Link: shmil.no

Kategori: Design, Konsept, Web

Renovasjonsselskapet på Søndre Helgeland har fått seg en skikkelig oppgradering, og nå shmiler både kunder og ansatte i kommunene sør for Korgfjellet og nord for Bindal!

Med ny logo, ny nettside og et kommunikasjonskonsept som faktisk får folk til å resirkulere med et smil, har SHMIL blitt både moderne og brukervennlig.

Kildesortering uten pekefinger
Hvordan få til bedre kildesortering? Vi droppet pekefingeren og valgte å få folk til å shmile i stedet. Kommunikasjonskonseptet er bygget på positivitet, humor og enkelhet, fordi det er mye lettere å gjøre gode valg når man føler seg inkludert.

En nettside som gjør jobben enkel
Den nye nettsiden er universelt utformet, superenkel å bruke og gjør det lett for kundene å finne informasjon, endre bestillinger eller kontakte SHMIL. Alt er lagt opp for at kundene selv kan få ting gjort – uten frustrasjon.

Logoen: Frisk, moderne og tidløs
Logoen fra 2009 fikk et velfortjent løft. Det minimalistiske blad-ikonet og den moderne fonten gir logoen et lettere og mer tidsriktig uttrykk. Vi beholdt SHMILs kjente farger, men justerte paletten for bedre universell utforming. Resultatet? En oppgradert logo som fortsatt føles som SHMIL, bare enda bedre.

Stolthet i hver løsning
Dette prosjektet ble levert mens vi fortsatt var Riktig Spor Mo i Rana, men det er en jobb vi er skikkelig stolte av å ha gjort.

Trykk deg inn her for å besøke  den nye nettsiden.

Hovedmålet med oppdateringen av den visuelle identiteten var å løfte SHMIL inn i 2023 – både i formspråk og uttrykk.

Shmil hadde også behov for en ny kommunikasjonsstrategi og et stødig kommunikasjonskonsept.

Det var også behov for en ny universelt utformet nettside som var enkel å navigere i og som gjør det enkelt for kunder å selv gjøre endringer og bestillinger. Trykk deg inn her for å besøke  den nye nettsiden.

Når kunden har et så positivt navn, så må det utnyttes.
«Å shmile» har fått betydningen «å kildesortere så godt du kan».

Gjennom god kommunikasjon skal vi gjøre shmiling til en selvfølge! Ambisjonen er at begrepet skal brukes som et verb i hverdagen, akkurat som å vippse.

Og så vil vi at det skal bli skikkelig ukult å ikke shmile.

Shmil
Shmil
Shmil
Shmil
Shmil
Shmil

Alle nettsider starter med et godt grunnarbeid. I tett samarbeid med SHMIL, utarbeidet vi et strukturkart for hele nettsiden. Stikkordene var forenkling, tydelighet og god navigasjon. De viktigste funksjonene på nettsidene er løftet fram, og gjort lett tilgjengelig for besøkende.

Tømmekalenderen er tilgjengelig gjennom nettsiden, og lar besøkende finne sin kalender for året ved et enkelt adresse-søk. Løsningen henter informasjon fra SHMILs interne systemer, slik at den alltid er oppdatert, uten behov for manuell administrering.

SHMIL har flere gjenvinningsstasjoner, og holder dem oppdatert i flere kanaler. Siden de uansett holder Google oppdatert, kan nettsidene automatisk hente ut relevante åpningstider. Dette reflekteres på hver gjenvinningsstasjon på nettsidene, og gir besøkende oppdaterte åpningstider to uker framover i tid.

For å avlaste kundesenteret har ofte stilte spørsmål blitt løftet opp og fram på nettsiden. Denne informasjonen blir oppdatert fortløpende, slik at besøkende alltid finner nyttig og relevant informasjon.

Spørsmålene lagres sentralt, slik at de kan brukes overalt på sider og artikler, og kun oppdateres en gang om nødvendig. På denne måten unngår SHMIL å oppdatere utallige sider når retningslinjer og informasjon endres.

Resultat
Som et resultat av arbeidet har SHMIL en ny nettside tilpasset sine behov for å opplyse og dele nyttig informasjon raskt og uten friksjon. Gjennom å koble flere systemer sammen, kan de enkelt oppdatere informasjon få plasser, og samtidig få dette reflektert i kanaler som Google og egne nettsider.

Dette var en jobb som ble levert før vi byttet navn og fortsatt var Riktig Spor Mo i Rana, men som vi fortsatt er veldig stolte over å ha fått vært med å utarbeide. Vi heier på gode digitale løsninger og god informasjonsflyt!

Vi bruker informasjonskapsler for å tilby deg en bedre brukeropplevelse. Les personvernvilkår.