Gå til hovedinnhold Gå til søk

Oppvekstbygda Grønfjelldal

Kunde: Grønfjelldal oppvekstsenter

Link: oppvekstbygda.no/

Kategori: Design, Konsept, Web

I bygda Grønfjelldal, en god halvtimes kjøring fra Mo i Rana (kanskje litt lenger om du ikke er innfødt), hører de ikke på eksperter og prognoser for Utkant-Norge. De har heller pekt ut framtida si selv – og vi er så heldige at vi ha fått være med på veien gjennom flere år.

 

 

Oppvekstbygda web

I Grønfjelldal har de nemlig jobba målretta med omdømmebygging for å gjøre bygda kjent og bygge stolthet.

Sakte, men sikkert har de klart en stor bragd: en befolkningsvekst på 55 prosent. De har gått fra 118 innbyggere i 2008 til 185 i 2021. I dette tidsrommet startet de Moltekarten gårds- og naturbarnehage (nå Moltekarten Montessoribarnehage) i 2010, og i 2014 Grønfjelldal Montessoriskole.

For å drive skole og barnehage i bygda, og trygge både arbeidsplasser for ungene og voksne i tillegg til videre utvikling, er de avhengig av å rekruttere familier fra sine nærmeste tettsteder, i tillegg til å ha produktive folk i egen bygd.

Her startet jobben med å finne ut hva det var nyttig at Grønfjelldal skulle assosieres med, og vi kom fram til Oppvekstbygda. I Grønfjelldal er det godt å vokse opp. Her er aktiviteter for store og små, her er trygt, her er samhold, her kan du gjøre en forskjell. Høsten 2020 profesjonaliserte bygda sitt omdømmeprosjekt med dette i tankene, der vi fikk levere:

Grafisk profil til Oppvekstbygda Grønfjelldal:

Raketten som signaliserer at her er alt mulig, og attraksjonstegnet under tekst som signaliserer tradisjon og attraksjon. En blanding av innovasjon og tradisjon, rett og slett, en god beskrivelse av grønfjelldalingen, og ikke minst hvordan det er å vokse opp i Oppvekstbygda Grønfjelldal – godt planta med føttene på bakken, men med rom for store tanker.

Web: www.oppvekstbygda.no. Felles nettside for skole og barnehage. Her ligger også bloggen Bygdastemning.

Bloggen Bygdastemning (nytt innlegg annenhver uke) med ultralokale nyheter fra Grønfjelldal.

Merch: Vi har laget design til merch som underbygger verdier som er viktige for skole og barnehage, og som det er store muligheter for i bygda vår; nemlig uteliv! De har fått laget luer, matbokser og termoflasker, veldig fint til turbruk.

Velkomstapparat: Nye babyer som blir født i bygda får strikkasokker som en hilsen fra barnehagen. Skolestartere for Oppvekstbyda drikkeflaske, matboks og lue. I tillegg ønskes tilflyttere til bygda velkommen med besøk, Oppvekstbygda-lue og informasjon om det som skjer i bygda.

Innholdsproduksjon til sosiale medier

Resultat: Venteliste på skola, full barnehage og behov for flere hus.

-Det er så gøy å holde på med dette, og vi ser at det virker! Resultatene opplevde vi umiddelbart etter at vi satte i gang med satsingen i sosiale medier. Vi har doblet antall barn i barnehagen i løpet av året vi har holdt på med dette, og vi har mangedoblet antall henvendelser til skolen når det gjelder mulige søknader. Vi har også såpass med elevtilgang at vi opplever følelsen av deilig stabilitet – og alle muligheter til å utvikle Oppvekstbygda videre. Det er nesten så vi klyper oss litt i armen over dette resultatet, sier Eldbjørg – som er både ildsjel i Grønfjelldal og etter hvert har seila inn som tekstforfatter/kreatør hos oss.

Jobben med å utvikle Oppvekstbygda fortsetter kontinuerlig, med skole og barnehage som motor, men med et bredt perspektiv på at hele bygda er viktig og at det er sammen vi er dynamitt. Vi gleder oss til fortsettelsen!

Vi bruker informasjonskapsler for å tilby deg en bedre brukeropplevelse. Les personvernvilkår.